Trwa ładowanie...
d354062

Co konkretnie należy zrobić, żeby otrzymać zwrot pieniędzy za niezrealizowane wakacje z biurem podróży? KROK PO KROKU

Zgodnie z wchodzącą w życie 1 października nowelizacją ustawy z marca, zwrot środków za wycieczkę anulowaną z powodu epidemii koronawirusa może być zrealizowany z Turystycznego Funduszu Zwrotów, jeśli biuro podróży zdecyduje się na taką możliwość. Ta forma wymaga jednak współpracy biur podróży i turystów oraz złożenia przez nich dwóch odrębnych wniosków. Co powinien zrobić podróżny, by otrzymać zwrot z TFZ?
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Zwroty za wycieczki
Zwroty za wycieczki (Istock)
d354062

23 września br. w Dzienniku Ustaw została opublikowana nowelizacja marcowej specustawy. Na jej mocy m.in. powołano Turystyczny Fundusz Zwrotów (TFZ), który ma wesprzeć organizatorów imprez turystycznych i wypłacić środki podróżnym za niezrealizowane z powodu epidemii koronawirusa wyjazdy. Za wdrożenie mechanizmu jest odpowiedzialny Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).

By klienci biur podróży mogli otrzymać zwrot z TFZ, do UFG muszą zostać złożone dwa wnioski – pierwszy z nich wypełnia organizator wyjazdu, a drugi – turysta. Zgodnie z ustawą, może to być jednak wyłącznie właściciel rezerwacji, który zawarł umowę z touroperatorem, a nie osoba wpisana jako uczestnik wycieczki.

Co dokładnie powinien zrobić klient biura podróży, by ubiegać się o zwrot wpłaconych środków za niezrealizowany wyjazd?

d354062

WAŻNE: Procedura zwrotu z TFZ dotyczy osób, które:

- dokonały zapłaty za wycieczkę w sposób bezgotówkowy (chyba że klient wpłacił gotówką do agenta turystycznego, a agent rozliczył się z Organizatorem bezgotówkowo. Wówczas zwrot może być zrealizowany przez fundusz);

- nie otrzymały jeszcze części zwrotu od Organizatora;

- nie zdecydowały się na wybór vouchera turystycznego ani zmianę terminu wycieczki;

d354062

- kupiły wycieczkę w biurze podróży, które zdecydowało się skorzystać z funduszu.

Zwroty za wycieczki od biur podróży Wakacje.pl
Zwroty za wycieczki od biur podróży (Wakacje.pl)

KROK 1 – PODAJ ORGANIZATOROWI NIEZBĘDNE DANE

W swoim wniosku do UFG biura podróży muszą podać dane dotyczące zawartej z klientem umowy o imprezę turystyczną, a także PESEL podróżnego i numer konta, na który mają mu zostać zwrócone pieniądze. Dlatego też od początku września wielu organizatorów i agentów turystycznych kontaktuje się z turystami – mailowo, telefonicznie lub sms-em – w celu uzyskania tych niezbędnych informacji. Dopiero po ich skompletowaniu, touroperator może zarejestrować dane klienta w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym.

d354062

KROK 2 – ZAŁÓŻ KONTO NA STRONIE UFG

Każdy właściciel rezerwacji ubiegający się o zwrot środków z funduszu powinien założyć konto na stronie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego: https://login.ufg.pl/obywatel/logowanie Rejestracji do portalu możemy dokonać, potwierdzając swoją tożsamość poprzez Profil Zaufany, e-dowód, bank lub certyfikat kwalifikowany.

Jeśli jeszcze nie mamy Profilu Zaufanego, a nasz bank lub inny dostawca nie udostępnia logowania do portalu, musimy takie konto założyć. Instrukcję krok po kroku, jak uzyskać Profil Zaufany, znajdziemy na stronie: https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage

Gdy już potwierdzimy swoją tożsamość, podczas rejestracji na stronie UFG zostaniemy poproszeni o wypełnienie krótkiego formularza. Podajemy w nim nasze dane kontaktowe (e-mail i numer telefonu), a także adres zameldowania, zamieszkania i do korespondencji. Po akceptacji regulaminu i zgody na przetwarzanie danych klikamy w przycisk „Utwórz konto”. Gotowe! Konto w portalu zostało założone, czego potwierdzenie otrzymamy na wskazany przez nas adres e-mail.

d354062

KROK 3 – WYPEŁNIJ WNIOSEK

Następnie na swoim koncie UFG musimy wypełnić wniosek o zwrot środków z Turystycznego Funduszu Zwrotów (wypełnienie wniosku przez portal jest możliwe od 1 października). Uzupełniamy w nim swoje dane osobowe oraz informacje dotyczące umowy zawartej z biurem podróży.

Co powinniśmy podać we wniosku? Między innymi: nasze imię i nazwisko; numer PESEL; adres zamieszkania; nazwę biura podróży, z którym zawarliśmy umowę, jej numer oraz datę zawarcia; datę powiadomienia o rozwiązaniu umowy; datę rozpoczęcia wycieczki, która nie doszła do skutku; numer rachunku bankowego, z którego dokonaliśmy wpłaty na poczet wyjazdu; numer rachunku bankowego, na który została dokonana wpłata należności za imprezę turystyczną; wysokość wpłaconej kwoty i całkowitą kwotę należną do zwrotu; a także numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot.

Jeśli nie dysponujemy wszystkimi powyższymi informacjami, w ich skompletowaniu i uzupełnieniu pomoże nam organizator wyjazdu lub sprzedawca, u którego dokonaliśmy zakupu wycieczki.

d354062

WAŻNE! Dane podane w obu wnioskach – touroperatora i klienta – muszą być identyczne. Jakiekolwiek pomyłki bądź nieścisłości mogą skutkować wydłużeniem procedury zwrotu – nawet o 4 miesiące. Dlatego tak ważne jest, żeby przekazać Organizatorowi wyjazdu poprawne dane i upewnić się, że sami takie otrzymaliśmy od biura podróży.

KROK 4 – ROZPATRZENIE WNIOSKÓW I ZWROT ŚRODKÓW

Na weryfikację danych przesłanych przez klienta i biuro podróży Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma maksymalnie 30 dni (ten czas może być krótszy). Są one liczone od daty złożenia późniejszego z wniosków. Na utworzonym na stronie UFG koncie możemy śledzić status naszego wniosku.

Jeśli wszystkie informacje – zarówno te podane przez touroperatora, jak i klienta – będą się zgadzały, turysta w ciągu 14 dni otrzyma zwrot pieniędzy na wskazane konto.

d354062

Jeśli natomiast we wnioskach znalazły się błędy lub rozbieżności, UFG wydłuży proces nawet o 4 miesiące.

Co wprowadzają nowe przepisy Wakacje.pl
Co wprowadzają nowe przepisy (Wakacje.pl)
d354062
d354062
d354062