Trwa ładowanie...

Czy prawo działa wstecz? Sprawdź, czy obowiązują Cię nowe przepisy ustawy

Nowe przepisy prawne, tzw. tarcza antykryzysowa, obowiązują turystów i podmioty działające w branży turystycznej od 1 kwietnia 2020 roku. Od razu nasuwa się zatem myśl, że jeśli nasza wycieczka została odwołana wcześniej albo sami zrezygnowaliśmy z niej przed tą datą, nowe zapisy nas nie obowiązują. Okazuje się, że nie do końca tak jest. 

Share
Zapisy w ustawie o Koronawirusie
Zapisy w ustawie o KoronawirusieŹródło: Wakacje.pl, fot: iStock
d10oq9k

Lex retro non agit, czyli „prawo nie działa wstecz” to jedna z najbardziej znanych sentencji łacińskich, kojarzona również przez laików. Mówi ona, że skutki prawne nowych przepisów nie dotyczą zdarzeń prawnych, które miały miejsce w przeszłości. Właśnie dlatego wiele niezrozumienia budzi fakt, że dzisiejsza, niestandardowa dla klientów biur podróży i samych biur sytuacja dopuszcza objęcie nowymi przepisami osoby, którym biuro podróży anulowało wycieczkę wcześniej lub które same z niej zrezygnowały. 


Na forach internetowych i w mediach społecznościowych biur podróży, również Wakacje.pl, nie brakowało komentarzy turystów, którzy czuli się oszukani przez biura, bo liczyli na zwrot pieniędzy za wycieczkę w ciągu 14 dni. Pod koniec marca klienci z większym natężeniem chcieli rezygnować z wyjazdów zaplanowanych na najbliższe miesiące, żeby nie wpaść w tryb zwrotu pieniędzy wydłużony o 180 dni. Biura podróży i agenci turystyczni, Wakacje.pl również, oczywiście te rezygnacje przyjmowały zgodnie z życzeniem klientów. Tymczasem nowa specustawa wprowadziła zapis, który powiększa pulę rezerwacji objętych zmienionymi zasadami zwrotów o rezerwacje odwołane wcześniej.

Wyjaśniamy przepisy 


Mowa o artykule 31h specustawy, który można streścić w zdaniu: jeżeli organizator nie dokonał jeszcze zwrotu opłat lub wpłat za już odwołane lub anulowane wyjazdy, a termin na ich dokonanie nie upłynął przed dniem 13 marca 2020 roku, zastosowanie mają przepisy odraczające skuteczność o 180 dni i pozwalające na wybór vouchera.

Co to oznacza w praktyce? Dokładnie to, że teraz wszystkie niezrealizowane zwroty za wyjazdy, których brak realizacji z powodu koronawirusa ogłoszono lub uznano po dniu 28 lutego 2020 roku – zostają także odroczone o 180 dni. 


Jan Palasik, radca prawny Wakacje.pl: 

Pamiętajmy, że zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych organizator ma 14 dni na zwrot wpłat w przypadku odwołania wyjazdu. Obecnie do tych 14 dni doliczamy 180 dni na zwrot w przypadku wszystkich rezerwacji odwołanych (lub z których zrezygnował klient) po 28 lutego, jeśli biuro nie dokonało zwrotu przed 13 marca. Jeżeli więc już byliśmy w procesie rezygnacji, ale nie został on zakończony i zostaliśmy objęci nowymi przepisami prawnymi, biuro podróży ma czas na zwrot naszej wpłaty w wymiarze 180 dni plus 14-dniowy okres pomniejszony o liczbę dni, które już w tym procesie upłynęły. 

Wyjaśnijmy to na przykładach: 


Jeżeli nasza wycieczka została odwołana 28 lutego, organizator ma teraz 180 +1 dzień na zwrot naszych pieniędzy, bo 13 dni z 14 ustawowych dni już upłynęły. 

Jeżeli zaś wycieczka została odwołana 5 marca i tego dnia rozpoczął się proces rezygnacji, nasze pieniądze otrzymamy maksymalnie w ciągu 180 dni + 7 dni z „podstawowego” procesu rezygnacji (7 dni już upłynęło między 5 marca a 13 marca). 

Można by zapytać, gdzie w tym wszystkim zasada „prawo nie działa wstecz”? Zdarza jednak, że prawo dopuszcza takie „działania wstecz” w sytuacjach, kiedy wiąże się to z konkretnymi korzyściami.

Ustawa chroni branżę turystyczną 


Pamiętajmy, że ustawa nakierowana jest przede wszystkim na pomoc przedsiębiorcom. W tym ujęciu, takie odciążenie jest niewątpliwie bardzo pomocne, bowiem branża turystyczna z każdym dniem ponosi coraz poważniejsze szkody, a odroczenie, wydawać by się mogło, niewielkich sum jednostkowych, w grupowym zestawieniu może pozwolić zachować pracę wielu osób i zapewnić przetrwanie. Biura podróży opłaciły już miejsca w hotelach, samolotach, programy wycieczek objazdowych i nie mogą liczyć na natychmiastowy zwrot za niewykorzystane świadczenia. Wbrew pojawiającym się na forach internetowych i w mediach społecznościowych opiniom, biura nie przetrzymują pieniędzy klientów dla własnych korzyści, a pokryły planowane koszty. Ustawa z 1 kwietnia 2020 roku zabezpiecza przyszłość biur podróży i całą branżę turystyczną jako jeden z kluczowych sektorów gospodarki. 

d10oq9k
d10oq9k
d10oq9k