Trwa ładowanie...

Jakie prawa mają dziś turyści? Specustawa w pigułce

Tarcza Antykryzysowa, która ma chronić firmy przed negatywnymi konsekwencjami koronawirusa, wiąże się z pewnymi prawami i przywilejami dla przedsiębiorców, ale też dla ich klientów. Co możemy zrobić, jeśli biuro podróży odwołało nam wycieczkę lub koncert, na który mamy kupione bilety, nie odbędzie się? 

Share
Turyści przed lotniskiem
Turyści przed lotniskiemŹródło: Wakacje.pl, fot: YakobchukOlena
d3ievpu

Tarczą w koronawirusa 


1 kwietnia 2020 r. weszły w życie przepisy specustawy, tzw. Tarczy Antykryzysowej, która miała być remedium na problemy przedsiębiorców i ich klientów spowodowane pandemią koronawirusa. Czy to rozwiązanie kompletne, dobre, porównywalne z wprowadzanymi w innych krajach, czy wystarczające dla Polski? To ocenić przyjdzie nam za jakiś czas. Już teraz rozwiązania są akutalizowane, a w planach są rozwiązania kolejnych pakietów działań osłonowych. Poniżej analizuję tę część przepisów, które wpływają na rynek turystyczny i samych podróżnych już dzisiaj. 

We wprowadzonych rozwiązaniach prawnych pojawiły się w zasadzie trzy przepisy, istotne dla branży turystycznej i klientów, którzy planowali wyjazd lub imprezę kulturalną, a z powodów związanych z koronawirusem wycieczka czy wydarzenie nie doszły lub nie dojdą do skutku. 

Po pierwsze: Prawo wyboru 


Pierwszym z nich jest art. 15k, który dotyczy biur podróży i ich klientów. Wprowadza on w zasadzie dwa najważniejsze rozwiązania – odłożenie w czasie o 180 dni skuteczności odstąpienia przez klienta lub rozwiązania przez organizatora umowy z przyczyn będących w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2. 


Co to oznacza w praktyce? Najprościej ujmując – organizatorzy zyskali dodatkowe 180 dni na zwrot środków wpłaconych na planowane wakacje. Gdy od dnia wejścia w życie nowych przepisów (1 kwietnia 2020 r.) klient zrezygnuje z wyjazdu z powodu koronawirusa lub organizator z tej samej przyczyny wyjazd odwoła – zwrot wpłat nastąpić może za 180 + 14 dni.


Dlaczego tak? Ponieważ dopiero za 180 dni w świetle prawa, przedstawiając to obrazowo, „otworzy się pismo, wiadomość”, z którego wynika, że wyjazd nie dojdzie do skutku. Od tego momentu, zgodnie z art. 47 ust. 6 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, organizator będzie miał 14 dni na zwrot naszych pieniędzy. 


Prawem biura jest więc dokonanie zwrotu środków w wydłużonym czasie, a prawem klienta – możliwość niewyrażenia zgody. Nie oznacza to jednak, że możemy nie zgodzić się na wydłużony czas zwrotu i zażądać pieniędzy w ciągu 14 dni. Naszym prawem jest w tej sytuacji wybór innej formy zwrotu środków – vouchera turystycznego. 


Po drugie: Prawo do odzyskania wszystkich pieniędzy


Ostatnie dwa ustępy innego artykułu - art. 15k, minimalizują ryzyko utraty środków i odnoszą się do zabezpieczeń wpłat klientów, którzy zdecydują się na vouchery. Pamiętajmy, że jako klienci biur podróży mamy gwarancję, że wartość vouchera nie może być niższa niż wysokość wpłaty, jaką już dokonaliśmy na poczet naszej wycieczki (ale może i w praktyce bywa wyższa). 


Co ważniejsze, kolejne zabezpieczenie zapewnia, że jeżeli wystawca vouchera – biuro podróży - mimo wszystko nie poradzi sobie w trudnej sytuacji i zmuszony będzie ogłosić niewypłacalność, taka forma zwrotu, ta „kawa na przyszłość” objęta będzie ubezpieczeniem i gwarancją Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. 


Nasze środki zgromadzone niejako w voucherze turystycznym nie przepadną, a my jako turyści nie będziemy musieli ich odzyskiwać w skomplikowanym procesie upadłościowym. Mamy prawo do zwrotu całej wpłaconej przez nas kwoty bez względu na to, czy była to tylko zaliczka, czy pełna kwota za wycieczkę. 


Po trzecie: prawo do zwrotu pieniędzy lub vouchera nie tylko za wycieczkę 


Warto również wskazać na inny przepis - art. 15 zp. Odnosi się on do działalności kulturalnej, wystaw, imprez czy jedynie usług hotelarskich (pamiętajmy, że wykupienie samego miejsca w hotelu to niekoniecznie usługa turystyczna). Organizatorom wydarzeń kulturalnych przysługuje więc prawo do zwrotu pieniędzy w czasie wydłużonym do 180 dni. A jakie jest nasze prawo jako klientów i uczestników kultury lub gości hotelowych?


Jeśli mieliśmy kupiony bilet na koncert, do teatru, na festiwal, wystawę czy zarezerwowaliśmy nocleg w hotelu, a z powodu epidemii wydarzenia te nie doszły do skutku, możemy zdecydować się na zwrot pieniędzy w wydłużonym terminie lub, podobnie jak w przypadku biur podróży, na voucher, który możemy wykorzystać w ciągu roku na wydarzenia i usługi w ramach działalności Organizatora (agencji eventowej, muzeum, teatru czy hotelu). 

d3ievpu
d3ievpu
d3ievpu