Rezerwujesz wycieczkę? O tych 5 rzeczach warto pamiętać!

PoradnikiAgata Biernat01.02.2021

Udany wakacyjny wyjazd rozpoczyna się od dobrze wypełnionych formalności. Pozornie banalny błąd, np. zła cyfra w numerze telefonu, literówka w adresie e-mail czy wpisanie danych niezgodnych z dokumentem tożsamości mogą mieć spore konsekwencje. Jak tego uniknąć?

O tym trzeba pamietać podczas rezerwacji wakacji
O tym trzeba pamietać podczas rezerwacji wakacji

Na podstawie takich problematycznych sytuacji, z którymi najczęściej spotykają się nasi konsultanci, przygotowaliśmy 5 wskazówek, o których warto pamiętać, dokonując rezerwacji wycieczki.

Zanim do nich przejdziemy, na początek krótkie wyjaśnienie różnicy pomiędzy osobą rezerwującą wyjazd a jego uczestnikiem, czyli określeniami, które często funkcjonują w procesie zakupu wycieczki. Jasno musimy tu jednak zaznaczyć, że w ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych stosuje się tylko jedno pojęcie – „podróżny”.

W świetle obowiązujących przepisów obie te osoby (rezerwujący i uczestnik) mają status i prawa podróżnego, ale w samym procesie obsługi zamówienia, zawierania umowy o imprezę turystyczną czy uzyskiwania dokumentów podróży – w związku z ochroną danych osobowych oraz prawem umownym – ich zakres uprawnień się różni.

Które informacje na temat zamówienia możemy więc uzyskać, jeśli sami zawieramy umowę o imprezę turystyczną, a które – gdy jesteśmy uczestnikiem wycieczki na podstawie umowy zawartej przez inną osobę (np. męża, żonę, rodzica, przyjaciela)?

 ---

Kim jest osoba rezerwująca?

To osoba uprawniona do kontaktu w sprawie rezerwacji – może w imieniu wszystkich uczestników wyjazdu dokonywać edycji zamówienia czy korekty danych, podejmować decyzje ws. wycieczki i otrzymywać informacje przekazywane przez Organizatora wyjazdu. To właśnie z nią – na podany podczas składania zamówienia adres e-mail i numer telefonu – nasi konsultanci mają prawo się skontaktować.

Decyzji dotyczących rezerwacji nie może podejmować uczestnik wyjazdu – czyli osoba, która wybiera się na wczasy, ale nie zakładała rezerwacji. Uczestnik wyjazdu może decydować tylko i wyłącznie o sobie i to w momencie, gdy rezerwacja jest chociaż częściowo opłacona (uiszczona została zaliczka) – może np. dodać dla siebie bagaż czy wykupić ubezpieczenie turystyczne. Uczestnik wyjazdu również może dowiadywać się o aktualnych godzinach przelotów oraz o innych ważnych kwestiach dotyczących rezerwacji. Jednak nie może dokonywać istotnych zmian w całej rezerwacji.

Co ważne, osoba rezerwująca wcale nie musi być uczestnikiem wyjazdu – może na przykład zarezerwować wakacje dla swoich rodziców czy znajomych. Nie musi też być płatnikiem – wyjazd może opłacić (i potem np. otrzymać fakturę na swoje dane) dowolny uczestnik wyjazdu, a nawet osoba niezwiązana z rezerwacją.

 ---

 5 wskazówek, o których trzeba pamiętać, dokonując rezerwacji wycieczki

1.   Złóż formularz rezerwacyjny na swoje dane, nawet jeśli kupujesz wycieczkę w prezencie

Brzmi banalnie? Uwierz, to naprawdę istotne i pozwoli uniknąć wielu nieoczekiwanych komplikacji. Ileż razy zdarzyło się, że żona wypełniła formularz na dane męża, który nic nie wiedział o rezerwacji wycieczki. Albo w drugą stronę – mąż podał swoje imię i nazwisko, ale numer telefonu żony. I znów problem, bo przecież mamy prawo do kontaktu z Panem X, a nie z Panią Y.

By uniknąć powyższych, z pozoru zabawnych, sytuacji, pamiętaj: jeśli dokonujesz rezerwacji wycieczki, jesteś osobą decyzyjną, uprawnioną do edycji zamówienia – podaj swoje dane. Nie żony, nie męża, nie przyjaciela. To znacznie ułatwi proces kontaktu.

Dobrze, ale ktoś zapyta: co w przypadku, jeśli rezerwuję wycieczkę na prezent? Albo chcę założyć rezerwację dla osoby starszej, niezbyt biegłej w obsłudze komputera? Kogo najlepiej wpisać jako osobę rezerwującą? Odpowiadamy: siebie. Dzięki temu, jeśli zaistniałaby taka potrzeba, będziesz mógł dokonać korekty danych w prezencie-niespodziance czy w imieniu mamy/ojca/babci/dziadka, napisać maila w sprawie zakupu dodatkowego bagażu lub modyfikacji parametrów wyjazdu. Pamiętaj, po zakupie wycieczki możesz dokonać zmiany osoby rezerwującej (gdy np. już wręczysz prezent i nie będziesz chciał dalej angażować się w szczegóły wyjazdu obdarowanych).

2.   Dokładnie sprawdź poprawność adresu e-mail

Literówki się zdarzają, nawet najlepszym! Dlatego wypełniając online formularz rezerwacyjny lub podając dane konsultantowi na infolinii, zwróć szczególną uwagę, czy podany przez Ciebie e-mail jest poprawny – czy każda kropka, kreska, litera i cyfra na pewno znajdują się we właściwym miejscu 😊 Wybierz do kontaktu taki adres, który najczęściej używasz, który pamiętasz i do którego masz dostęp.

Dlaczego to takie ważne? Adres e-mail to – obok numeru telefonu – podstawowa forma kontaktu w sprawach dotyczących Twojej rezerwacji. To właśnie tam zostaną wysłane umowy, dokumenty podróży z danymi osobowymi uczestników wyjazdu, formularze niezbędne do wypełnienia przed podróżą czy ważne informacje (np. dotyczące warunków wjazdu do danego kraju). Literówka w adresie e-mail może sprawić, że nie otrzymasz ważnych dokumentów na czas i – ze względu na brak reakcji z Twojej strony na wiadomość, której nie otrzymałeś – Twoja wycieczka przepadnie.

Adres e-mail podany podczas rezerwacji wyjazdu to również podstawowa forma kontaktu Klienta (czyli Ciebie) z konsultantami. Masz pytanie dotyczące wycieczki? Chcesz zmienić uczestników wyjazdu, dokupić bagaż czy zapytać o ubezpieczenie turystyczne? Wyślij takie zapytanie z adresu e-mail podanego podczas rezerwacji, a w tytule/treści wiadomości podaj numer Twojego zamówienia – to usprawni komunikację.

 3.   Wpisz swój numer telefonu (nie żony, nie męża, nie fikcyjny)

Wyobraź sobie taką sytuację: już wkrótce zaczynasz wakacje marzeń. Walizka spakowana, pozostaje się wyspać i następnego dnia pojawić na lotnisku. Po przybyciu na terminal okazuje się jednak, że Twój samolot odleciał dwie godziny wcześniej, a Ty nic o tym nie wiedziałeś! Rozpoczynając urlop, wylogowałeś się ze świata online (więc nie sprawdziłeś maila), a podczas rezerwacji podałeś błędny numer telefonu. Efekt: dzwonimy do Ciebie z bardzo ważną wiadomością, a tu okazuje się, że Twój numer telefonu wcale nie jest Twój lub – co gorsza – nie istnieje.

Rozmowa telefoniczna to pierwsza ścieżka kontaktu w sprawach dotyczących rezerwacji, takich jak poprawa danych, dokonanie zmian w zamówieniu czy przekazanie pilnych informacji (taki kontakt jest szczególnie ważny, jeśli czas nagli i szybko trzeba podjąć decyzję). Podanie przez Ciebie aktualnego i poprawnego numeru telefonu pozwoli nie tylko na sprawny kontakt przed wakacjami, ale również w ich trakcie (np. jeśli chciałby się z Tobą skontaktować rezydent).

4.   Posługuj się danymi zgodnymi z dokumentami, które zabierzesz w podróż

Pamiętaj o tym, żeby podczas rezerwacji podać prawidłowe dane osoby rezerwującej wyjazd i uczestników wycieczki. Muszą być one identyczne z informacjami zawartymi w dokumentach tożsamości, którymi będziecie się posługiwać podczas podróży (czyli w paszportach lub w dowodach osobistych).

Dlaczego to takie ważne? Na podstawie tych danych zostaną wystawione dokumenty podróży (bilety, karty pokładowe, vouchery hotelowe). Jeśli zawarte w nich imiona, nazwiska lub daty urodzenia będą niezgodne z informacjami widniejącymi w paszporcie czy dowodzie osobistym, nie zostaniecie wpuszczeni na pokład samolotu. Z tego właśnie powodu sprawdź te dane co najmniej kilka razy, nie używaj zdrobnień (Twoja kochana mama Asia to oficjalnie jednak nadal Joanna – wydaje się banalne, ale nasze doświadczenia pokazują, że i takie pomyłki przy podawaniu danych mają miejsce), upewnij się, że wszystkie cyferki w dacie urodzenia zostały wpisane poprawnie.

5.   Rezerwujesz kilka pokoi? Podaj jedną osobę rezerwującą

Planujesz wyjazd w większym gronie? Niezależnie, czy to rodzina, czy przyjaciele – jeśli chcecie zarezerwować kilka pokoi, wybierzcie spośród siebie jedną osobę, która będzie odpowiedzialna za kontakt w sprawie wszystkich rezerwacji.

Dzięki temu zyskamy możliwość połączenia Waszych zamówień i Wasze rezerwacje będą traktowane jako wspólne, co oznacza dla Was np. możliwość przekazania prośby do hotelu o pokoje blisko/w sąsiedztwie siebie.

Wyobraź też sobie sytuację – a takie czasem mają miejsce – że Organizator wyjazdu z jakiegoś powodu dokona anulacji części zamówień. Jeśli Wasze rezerwacje nie zostaną połączone, więc każda z nich będzie obsługiwana oddzielnie, może się zdarzyć, że taka anulacja obejmie na przykład 2 z 4 pokoi. Dla części z Was wakacje w hotelu Z nadal będą aktualne, a część ekipy będzie zmuszona szukać innej oferty. Jeśli wszystkie zamówienia będą traktowane jako jedna, wspólna rezerwacja, taki problem nie wystąpi.

Skopiowano
Skopiuj link
Agata Biernat
Agata Biernat
Zajmuje się tworzeniem tekstów branżowych, analizuje rynek i trendy turystyczne w Polsce i na świecie. Dziennikarka z wykształcenia, turystka z zamiłowania. W Wakacje.pl jako specjalistka ds. komunikacji jest zawsze blisko turystów i doskonale zna ich potrzeby.